lördag 29 december 2007

Formsvacka? Ja!

Aj! Den här förlusten tog. Var för besviken för att skriva något igår och så känner jag inte ofta efter förlust. Nu med lite perspektiv och sömn känner jag mig redo att ge min bild av matchen.

I matchen igår fick HV visserligen hyfsad fart på anfallsspelet, även om de inte skapade de där heta målchanserna hela tiden. Nu var det istället försvarsspelet som inte stämde. Påminnde faktiskt lite om början av säsongen. Varje gång djurgårdarna kom in i anfallszon kändes det farligt. Likadant var det i stort sett varje gång HV förlorade tekning i försvarszonen, ja även när de vann den emellanåt. Här har HV något att jobba på. Man MÅSTE kunna freda det egna målet på ett bättre sätt med alla spelare på rätt sida motståndarna som vid tekning. Mer rejält spel, alltså mer fysiskt och när vinner puck. UT MED DEN UR ZON på enklast möjliga sätt. På detta var också Liv lite som i början av säsongen, dvs inte bra. Vilken fantastisk målvakt han skulle vara om han inte gjorde de där 'pojklagsmatcherna' som den igår!

En annan spelare som jag haft mycket höga tankar om är Björn Melin. Han börjar irritera mig mer och mer. Visst är han bra på att hålla i pucken och ibland när allt stämmer skapa målchanser på egen hand. Men allt som tappar han pucken i farliga lägen vilket ger motståndarna två-mot-en och frilägen. Dessutom tar han noll ansvar i det defensiva spelet i övrigt (gällde väl iofs nästan samtliga forwards igår). Skärpning där! Visa istället att du är den spelaren som är för bra för elitserien som du stundtals visat tidigare säsonger i HV.

Nu till det positiva: Tedenby. Vilken lirare! Har aldrig någonsin sett någon så respektlöst gått in och tagit för sig som junis. Tedenby kan blir hur bra som helst. Sen mitt i allt elende måste man påminna sig om att HVs lägstanivå, för det var väl ändå den vi såg igår, är relativt hög. Hade rättvisa skipats om man ser till antal målchanser borde HV trots denna lägstanivå ändå tagit minst en poäng mot seriens bästa bortalag. Två som förtjänar beröm utöver Tedenby är också Puistola som vad jag såg inte gjorde ett enda misstag och Ledin. Ledin jobbade som vanligt stenhårt i varje byte både defensivt och offensivt. Tänk om alla haft den inställningen igår.

Till sist: Visst är det formsvacka HV är inne i nu. En seger på fem matcher är väldigt underkänt. På med blåställen nu och se till och kom ur den fortast möjligt. Annars dröjer det nog inte länge förrän serieledningen är hotad. Börja med att krossa Luleå.

Inga kommentarer: