måndag 15 september 2008

Usel tippare?

Jag känner mig lite dum. Sådär som man gör när man gått på en hype, när man inte sett att kejsaren är naken. Det hela gäller såklart Frölunda som verkligen inte imponerad ikväll. Just nu känns mitt tips med detta lag som seriesegrare väldigt fel. Kanske var min känsla från tidigare i sommar med HV överst mer rätt?

Men vad gör det ikväll. Den här matchen såg jag, ute på lokal i Göteborg med ett stort leende. Inte blev det mindre av suckarna och svordomarna runt omkring mig bland infödingarna. HV lekte med Frölunda i andra perioden. Utskåpning var det. Förra säsongen hade vi kung Åkerman men ikväll var kungen Per Gustafsson. Vilken hjälte! En levande legend. Men många andra, ja alla i laget förtjänar beröm för sin inställning. Roligast förutom Pelle var att se den nya andrakedjan med Melin, Hrdina och Laine. Melin var tillbaka i gammalt slag, i det slaget som gjorde honom till en av mina favoritspelare. Laine verkar bli en riktigt lyckad värvning också.

Hur stora växlar kan då dra på en sån här seger? Inte så stora alls egentligen. Det inte sådana här matcher som avgör hur högt HV hamnar i tabellen. Det är de där matcherna borta i någon norrländsk/skånsk håla i mitten av november. HVs spel står och faller mycket på farten, intentiteten. Att man jagar motståndarna över hela isen. Spelar man inte med 100% kommer man få svårt mot mediokrare motstånd. Speciellt när man möter lag som backar hem och intem till skillnad från frölunda, bjuder in för HV att spela det spel de gjorde ikväll. Laget visade allafall vad alla vi som följer HV visste, som tydligen de flesta experter verkar glömt över sommaren: När HV spelar på sin högsta nivå är de bra, ruskigt ruskigt bra. För att inte säga bäst. Men det visste vi ju innan..

För Frölunda svider nog den här förlusten rätt rejält. Pressen är stor på laget och tålamodet är av tradition inte stort varken hos klubbledningen eller de mestadels måttligt hockeykunniga supportrarna. Nog så viktigt att sätta griller i huvudet på en potentiell utmanare om guldet.

Smolket i glädjebägaren är självklart Halvardsson skada. Var bytena i första perioden det sista vi sett av honom på en hockeyrink? Jag håller alla tummar jag kan för att så inte är fallet. Om det ändå är så hoppas jag det finns substans i Ward-ryktet. Sen känner jag mig som sagt lite skamsen med tanke på mitt grundserietips. Nedan ser ni allafall min tips på hur grundserien slutar. Men just nu är det HV som är etta, Frölunda jumbo och Per Gustafsson leder både poäng- och skytteligan.

1. Frölunda
2. Linköping
3. HV71
4. Modo
5. Djurgården
6. Skellefteå
7. Färjestad
8. Timrå
9. Södertälje
10. Luleå
11. Brynäs
12. Rögle

Inga kommentarer: