måndag 5 april 2010

Bryt mönster

Har funderat ett tag, sen suddensegern ikväll hur man ska analysera de två senaste matcherna mellan SAIK och HV. Man kan välja att se det som att SAIK har lyft sig från första matchen, öppnat bra spelat på resultatet båda matcherna. Något som räckte till seger i Jönköping men inte ikväll i Skellefteå. Visst stämmer det också att Skellefteå höjt sig ordentligt. Men, om man som jag ser det från kritiska HV-ögon tycker jag det snarare är HV som spelat dom lite i händerna.

Framför allt är det tålamodet som saknas. Istället för att låta Skellefteå anfalla chansar man på brytningar i höjd med motståndarnas blålinje, istället för att passa runt skjuter man rakt in i gröten framför Hadelöv och istället för att slå icing försöker man nästan varje gång man får puckkontroll i försvarszon slå ett genialt pass. Inte att det alltid fel att agera på dessa vis men gör man det närmast hela tiden blir man snabbt sönderlästa av ett disciplinerat Skellefteå. Allra helst om man som i påskhelgens matcher alltid behövt spela i uppförsbacke med Skellefteå-ledning. Om HV emellanåt skulle backa hem och samla laget och möta Skellefteå, om man oftare skulle spela runt när man har tryck i anfallszon för att hitta ytor och om man i emellanåt slår en icing skulle man bryta mönster och då förhoppningsvis luckra upp ett fruktansvärt disciplinerat och defensivt skickligt lag som Skellefteå.

Efter den heroiska insatsen som HV ändå stod för i slutet av kvällens match kan man ju tycka att det inte är på sin plats att gnälla. Men ikväll kom HV verkligen undan med blotta förskräckelsen. Tar man bort sista två minuterna och sudden tror jag de flesta skulle minnas HV som ruskigt ineffektiva och darriga bakåt.

Man kan också göra det enkelt för sig och säga att det är Hadelövs målvaktsspel kontra Livs dito som gör att det ändå blir så pass jämt resultatmässigt trots HVs kraftiga spelövertag. Jag tycker det är orättvis. De lägen Liv får är ofta mycket svåra, lite oförutsedda och svårlästa situationer. Att han mellan dessa svåra situationer får stå långa stunder utan att behöva agera underlättar precis inte målvaktsarbetet. Däremot hade man ju önskat att Liv gjort någon eller några av sina idiotmatcher då han tar allt och lite till nu i semin. Förhoppningsvis sparar han det till finalen då HV äntligen får ett möta ett lag som inte är totalt inriktade på försvarsspel. För visst blir det final? Visserligen får jag revidera min tanke om att HV tar det här med fyra raka. Men, även om Skellefteå är disciplinerade och med en ruggigt bra målvakt tror jag HV är i final på torsdag kväll. Detta är känslan, förlusten idag måste varit rejält knäckande mentalt för ett stenhårt arbetande Skellefteå. Men, för att helgardera mig, blir jag inte förvånad om jag har fel i min känsla även denna gång.

Kommentarerna till artikeln (se länk) ger lite deja vu tillbaks till kvartsfinalserien. Den gången var det Timrå vi spöade genom att dominera matcher medan man som fans till det tillbakatryckta motståndarlaget skyller på domarn.. Suck!

1 kommentar:

sportsnackaren sa...

HV71... Laget domarna gynnat 2004, 2008 och 2010... och förmodligen fler gånger än så om man ska tro alla norrlänningar som får tag på en dator ibland.

Om det nu faktiskt finns någon som på allvar tror att HV71 vann igår enbart på grund av domaren så är det bara att hoppas att denne finns i SAIK-lagets närhet, för lägger de mer energi på domaren så kommer det att gynna HV71.

Men 2-1 i matcher trots knackigt spel är inte illa pinkat men det orsakar besvär för oss som tittar på i form av nervdaller...