söndag 28 november 2010

IV

I rubriken syftar jag inte på att HV sen igår ligger fyra, inte heller att HV efter gårdagens har fyra raka hemmasegrar. Nej, jag syftar till Guld-dvdn om HVs förra säsong som jag äntligen tog mig tid att plöja igenom. Fantastisk kul att se. Men herregud vad HV låg illa tid många gånger under slutspelet. Stolträffar från att förlora matcher flera gånger som hade satt laget i riktigt jobbiga lägen.  Det var som att HV hela tiden lyckades vinna de psykologiskt viktiga matcherna och gå segrande ur de viktigaste skedena av matcherna. Jag har lite förträngt detta redan. Innan hade jag snarare en minnesbild av att HV var det klart bättre laget i slutspel. När efter att sett klart "IV" funderar på det kanske de ändå var det på ett sätt (målsekvenserna speglar ju inte hela matchen och säger inte jättemycket om spelet i övrigt). Spelmässigt överlägsna men kanske utan den riktiga smartnessen. Det tyder de många baklängesmåle på grund av kontringar under slutspelet 2010 på. Men vilken kapacitet och vilken moral! Mäktigast av allt på hela filmen var att se HVs upphämtning i match fem i finalserien. Gå från ett 0-3 underläge till 3-3 för att sedan snabbt hamna i underläge igen om man hämtar igen och sedan vinner i sudden. Det visar om något vilken vinnarmentalitet det fanns i förra upplagan av HV.


Här kommer jag osökt in på dagens HV. Finns det något av denna vinnarmentalitet kvar i laget? Givetvis borde det göra det. Många av spelarna från förra årets upplaga finns kvar även om saknaden av framför allt Petrasek när det gäller detta såklart är stor. Resten handlar om att dessa spelare, med flera SM-guld på meritlistan verkligen kan tända till när det gäller. De vet vad som krävs i uppoffring för att vinna guld. Frågan är om de är beredda att betala det priset? Hittills känns det inte så. Men, om man ändå ska försöka vända HVs mindre lyckade första halva av grundserie till något positivt, skulle det kunna vara följande: Förhoppningsvis har det sämre spelet och den kritik laget fått under hösten stärkt gruppen och fått dom att inse att endast hårt, konsekvent arbete är enda sättet att vinna matcher i dagens elitserie. 


Nu har HV två raka segrar mot lag som legat föra HV i tabellen. Precis som i torsdags var spelet igår riktigt bra. Man satt och log och kunde till och med slappna av lite i tredje perioden. Har inte hänt allt för många gånger under den här säsongens grundserie.


Igår var det extra kul att se andrakedjan med Laine, Piros och Beech som var ruskigt kreativ och snabb framåt. Satte också motståndarna SAIK under ständig press vilket gjorde att de hade mycket svårt att komma i organiserade anfall.


Än vågar jag inte blåsa faran över när det gäller HVs spel efter hur det sett ut hittills. Men jag ser med tillförsikt fram emot tisdagens match, finalreprisen mot Djurgården borta. 

3 kommentarer:

Z sa...

För att citera min dotter på 2 ½ år. Vill ha, Vill Ha, Vill Ha , Vill ha

har du fått någon rätsida på statistiken? Säg till om du vill ha hjälp Nidek

Trevlig fortsatt dag/

Nidek sa...

Rekommenderas. Man glömmer fort spänningen och glädjen från förra säsongen.

Vilken statistik?

Z sa...

Har ett bra minne från förra säsongen men får väl önska den i julklapp.

Statistik. Du kommenterade hos mig att blogger inte förde rätt. Då tog jag och la i hop att du vill kanske ha hjälp?