söndag 2 oktober 2011

Back, forward eller ingen?

Efter en tids spekulation blev det i fredags klart att Fredrik Bremberg och HV71 går skilda vägar. "Vi har inte lyckats få ut den kapacitet ur Fredrik som vi vet att han besitter och anser att detta beslut är bäst för Fredrik och laget." är en förklaring stillman har till 'uppbrottet'.


Jag tycker beslutet är helt rätt. Många menar att Bremberg inte fått chansen i HV71. Ett resonemang jag absolut inte köper. De som resonerar så verk mena att till skillnad från alla andra spelare som anslutit till HV genom åren skulle man med Linkan ge han närmast obegränsade chanser i toppkedjor och powerplay. Möjligtvis kan jag hålla med om att man kunde utnyttjat honom mer i powerplay. Särskilt under de perioder med Linkan i trupppen då powerplay:et inte fungerat. Men o andra sidan tycker jag samma devis gäller där som alltid och för alla spelare: Man får den speltid man förtjänar och Bremberg visa varken vilja eller kunnande (med några få matchers undantag) i tillräcklig grad för att ta en plats i säg förstakedjan.


Hur uppgörelsen ser ut kring rivandet av Brembergs kontrakt vet jag inte och kommer förmodligen aldrig få veta. Men gissningsvis handlar det om att man fått köpa ut honom för en ansenlig del av den lön som återstod att betala ut enligt kontraktet. Hur som en tråkig historia för båda parter men som eventuellt kunnat få det positiva med sig att det skapade lite mer löneutrymme för att kunna ta en ett nyförvärv för HVs del. Frågan är då, först och främst; ska HV ta in någon över huvudtaget? I så fall, en back eller forward?


Min uppfattning är att om någon intressant spelare dyker upp och det ekonomiska utrymmet finns bör HV definitivt vara med och buda. Även om det sett bra ut sista matcherna känns det som HV saknar en del av den spetskompetens man gjort oss supportrar bortskämd med senaste åren.


Back eller forward? Här röstar jag i första hand på en back. Det är inte många namn som nämnts den senaste tiden när det gäller eventuellt tillgängliga spelare men de namn som varit mest frekvent förkommande i dessa diskussioner är Janne Pesonen och Anton Strålman. Om vi leker med tanken att det står mellan att ta in en av dessa väljer jag alltså Strålman. En back med spetsegenskaper när det gäller powerplay-spelet. Precis den ingrediens som denna upplaga av HV saknar jämfört med tidigare framgångsrika.


Båda då? Ja, såklart. Finns utrymmet vilket jag mycket starkt tvivlar på skulle två nyförvärv av den kalibern verkligen visa att HV menar allvar med att man går för guldet denna säsong. Men att det skulle inträffa kan vi nog bara drömma om.

Inga kommentarer: