fredag 14 oktober 2011

Osäkerhet

Jag känner mig för tillfället lite osäker vad jag har mitt HV. När jag tänker efter har jag inte sett laget göra en bra match rakt igenom. Alltså spelat en match utan rejäla svackor sen 3-1 segern borta mot Skellefteå. Sen dess har man blandat och gett under matcherna vilket 2-7 till 8-7 vändningen mot AIK är det tydligaste exemplet på. Igår mot Frölunda var inget undantag. En riktigt bra första halva match för att sedan efter Frölundas ledningsmål bli bleka och nästan se lite uppgivna ut. Växsjömatchen i lördags hade ett liknande scenario. Eftersom det i båda dessa matcher varit i sista halvan av matchen man tappat intensitet går ju tankarna lätt till frågor om trötthet. Klarar spelarna av att spela på det sätt man vill, med hög forechecking och mycket dumpa puck i anfallszon, rent fysiskt?


Visserligen är HV skadedrabbat vilket gör att vissa spelare belastas hårdare. Men samtidigt skulle det vara mycket oroande om man redan efter knappt tio omgångar börjar bli tröttkörda. Jämför man med exempelvis Frölunda, som i mångt och mycket påminner om HV under Kenta Johansson med en kombination av styrspel och kontringshockey. Ett spel som inte kräver lika mycket rörelse jämfört med HVs spel. Men ett spel som också gör det svårare att på egen kraft ändra matchbilder. Framför allt är det betydligt tråkigare att titta. För jag gillar verkligen den spelidé som Dahlén infört. Huruvida denna spelidé är den som ger ett optimalt reslutat i slutänden är svårt att sia om. Den slutsatsen kan nog egentligen inte dras förrän säsongen ska summeras någon gång på vårkanten (helst sent på den samma). 

Men, hur det än är med dessa frågetecken kring HV när det gäller fysisk status, skador och "energikostnad" per inspelad poäng, har det skett är att HV som lag slutit sig samman och verkligen jobbar och gör det på samma sätt. Redan där är enormt mycket vunnet. Att det sedan kommer mindre bra delar i matcher som den mot Växjö och mot Frölunda är inte önskvärt men ändå förståeligt över 55 omgångar. Så länge hela laget tror på det de gör och hur de gör det är jag övertygad om att HV kommer få en bra säsong även resultatmässigt. Så pass bra lag har man ändå. Skulle man dessutom slippa dras med mycket skador som nu och kanske få in någon riktigt bra förstärkning så kan man till och med börja spekulera i guld. 



Sådär ja. Ordet "guld" nämnt för första gången denna säsong, den 14e oktober efter två raka förluster. Återstår att se om det blir en vana..  

Inga kommentarer: