söndag 30 november 2008

Elitserien efter halva serien spelad

Efter min sammanfattning av HV är det på sin plats med en sammanfattning av elitserielagen i allmänhet. Framför allt: Hur står sig mitt tips från innan premiären? Vi börjar uppifrån och ner:

1. Linköping (mitt tips 2a)
Ett namnkunnigt lag som levt upp till förväntningarna. Stabila i toppen som sig bör med den trupp de förfogar över. Kort svacka nyligen med tre raka förluster. Verkar dock studsat tillbaka ordentligt i eftermiddag med 5-0 seger i Scandinavium. Starkaste kandidat till SM-guldet efter vad jag sett hittills, tyvärr..

2. Färjestad (mitt tips 7a)
Har varit ungefär lika bra (eller dåliga) som jag förväntat mig de skulle vara fast ligger några positioner högre. Mina frågetecken kring det gamla gardet visade sig vara befogade. Däremot hade jag delvis fel om målvaktsfrågan. Jonas Gustavsson har gått från tänkt tvåa i Färjestad till en kandidat till VM i vår.

3. Skellefteå (mitt tips 6a)
Även Skellefteå har spelat ungefär så som jag förväntat mig.. Bra scoutat, bra lagbygge. Stabilt helt enkelt. Att de liksom Färjestad ligger högre än jag tippat beror snarare på att lag jag tippat för underpresterat snarare än att Skellefteå överpresterat. Kan mycket väl bli mer än kvartsfinal i vår för AIK.

4. Brynäs (mitt tips 11a)
Det första av feltips från mig. Verkar efter förra säsongens turbulens. Varannansäsongsmannen Dackell bra igen. Widing är hittills en av elitseriens bästa spelare. Glömde jag nämna Markström? Vem hade kunnat ana att han skulle växa till den stormålvakt han hittills varit?

5. Frölunda (mitt tips 1a)
Har till en början inte alls motsvarat förväntningar hos varken mig eller någon annan. Verkar dock börja få igång maskineriet ordentligt på senare tid. Värvningen av Niskala gör ju inte situationen sämre heller. Kan mycket väl stå som seriesegrare i vår, trots usel start.

6. Rögle (mitt tips 12a)
Största positiva överraskningen för mig. Har spelat bra hela säsongen och tagit poäng både borta och hemma. Dessutom med mycket skador med bl.a Kenny Jönsson frånvarande många matcher. Mycket imponerande! Exemplifierar att hockey framför allt är ett lagspel.

7. Luleå (mitt tips 10a)
Började till och med särme än jag trodde de skulle, uselt rent av. Men efter Barteckos ankomst har laget fått ihop det riktigt bra. Flera spelare, förutom Bartecko, som Omark, Lavander, Harju och målvakten Thörnqvist har klivit fram. Forsätter laget som de senaste två månaderna blir det definitivt slutspel för Luleå.

8. HV71 (mitt tips 3a)
Föga förvånande min största besvikelse såhär långt. Mer om detta i mitt tidigare inlägg.

9. Modo (mitt tips 4a)
Såg länge ut som det lag på övre halvan jag trodde de skulle bli. Men skadorna har drabbat laget hårt som dessutom verkat tappat en del av självförtroendet. Målvaktsspelet har inte heller imponerat hittills. Känns som de står och faller mycket med Skröder, Sundström och Salomonsson.

10. Timrå (mitt tips 8a)
Tja.. Ligger ungefär där jag förväntar mig. Har trupp för slutspel. Frågan är om de tar sig dit ändå. Kan nog vara beroende på om någon ovanför dom i nuläget börjar dala..

11. Djurgården (mitt tips 5a)
Min näst största besvikelse. De unga lovande spelarna i laget räcker helt enkelt inte till i jämna hårda matcher. Med matchen mot HV sist färsk på näthinnan kan jag också konstatera att laget verkar ha kollosalt svårt att sätta puckarna, trots spelövertag och mycket skott.

12. Södertälje (mitt tips 9a)
Något sämre än jag förväntat mig. Spelarna som ska bära laget, i synnerhet offensivt. Spelare som Hyvönen, Pettersson och Cibak har inte levt upp till förväntningarna. Måste lyfta sig och det mycket snart om det inte ska bli kvalserien för kringellaget.

Inte så illa pinkat när det gäller tipset om jag får säga det själv. MEN, serien är jämnare än på mycket länge. I princip kan serien vändas upp och ner fram till sista omgången. Lär ju såklart inte hända. Men däremot lär jag ett eller ett par lag klättra ordentligt och ett eller ett par lag gå motsatt väg. Återstår att se vilka bara. Det kan antingen hjälpa eller stjälpa mitt tips ordentligt.

Inga kommentarer: