måndag 3 november 2008

Hjärta, hjärta

I lördags eftermiddag, som väl som idag visar HV riktigt hjärta i spelet. Med nio spelare, ett halvt lag borta, som till stor del ersätts av juniorer båda matcherna lyckas HV med bedriften att inte förlora under ordinarie tid. Stort! Bådar gott för framtiden. Visar visar vi bara hälften av den inställning med någorlunda fullt lag vinner vi den här serien. Positivt är också är att tåget inte gått än. Sex poäng upp till serietoppen hämtar vi snabbt in, om bara trepoängarna kunde börja rada upp sig.. Nu väntar också ett skönt landslagsuppehåll där HV kan slicka såren och förhoppningsvis få tillbaka en del av de sjuka, skadade och avstängda spelarna.

Nu till det negativa. För även om HV kämpade och gjorde det bra större delen av matchen känns det ändå på något vis onödigt att de tappar poäng idag. Allt för mycket slarv i sista perioden. Visserligen ser man att spelarna är trötta, både i kropp och huvud. Det tuffa matchandet i kombination med decemerat manskap såg verkligen ut att tagit all must av spelarna i slutet av kvällens match. Men jag tycker ändå man kan begära att spelarna gör det enklare för sig. Sarg ut, icing om så behövs och lite markering i försvarszon. Räkna in motståndarna! Jag hoppas verkligen detta berodde på trötthet och det var sista gången jag såg så dåligt försvarsspel som tredje perioden idag.

På forumen, i synnerhet i matchtråden för kvällens match på Hvfantasten är det många som spyr galla över Hagos och Louma. Tongångarna kring dessa har inte heller tidigare varit speciellt positiva, om man uttrycker sig milt. Därför har jag tittat lite extra på dessas agerande de senaste matcherna. Jag har försökt att se deras spel ur så att säga, en positiv synvinkel. Jag kan ändå konstatera att kritiken till stor del är befogad. Det är få situationer där dessa spelare är inblandade där de gör något som är positivt för HVs del, tyvärr. Hagos tycker jag man borde låna ut, sälja eller något liknande. Tror det vore det bästa även för hans egen del.. Karriären går vidare och kan knappast gå sämre någon annanstans. Satsa på Ullström på hans plats istället till om och när Hrdina kommer tillbaks. När det gäller Louma så vill jag ge honom mer chanser. Ikväll kan faktiskt Louma till viss del vara ursäktad då han precis kommit tillbaks från febersjukdom. Säkerligen inte helt återställd. Sen kommer man också ihåg vilken fantastisk back han kunde vara under stora delar av förra säsongen. Däremot med mindre speltid. Här kommer vi in på nästa bit; Kentas coaching. Louma matchas, trots att han långt ifrån sitt 'rätta' jag, väldigt hårt. Gång på gång kommer misstagen, speciellt i spelet i försvarszon. Ändå matchas han vidare i både powerplay 5-5 spel och boxplay. Varför undrar nog fler HV fans än jag? Låt oss hoppas på en pånyttfödd Mikko Louma efter landslagsuppehållet. För som han spelade ikväll är oacceptabelt i längden.

Även Falk har fått mycket kritik sista tiden, märkligt nog efter kvällens match. Falk gjorde enligt mitt tycke det riktigt bra ikväll. Speciellt spelet utan puck i försvarszon men även en hel del kreativt offensivt. Bäst i HV tillsammans med en som också fått en del kritik tidigare, Liv och Laine. Möjligtvis kan jag hålla med om att han tog en onödig utvisning i tredje

Inga kommentarer: