torsdag 24 september 2009

Svårt att vara riktigt nöjd

Visst, sex poäng av sex möjliga. Tretton mål på två matcher och ett ruggigt power play. Men jag kan inte vara riktigt nöjd med den här matchen, i synnerhet inte första halvan. HV var passiva. Det kändes som laget väntande in vad Djurgården skulle göra, åtminstone i spelet utan puck. Det blev visserligen bättre andra halvan av matchen. Ungefär efter Laines underbara soloprestation fram till 4-4 (när HV släppt 3-0 ledning!) med assistans från Ledin som bökade bra framför mål. Hade det inte varit för HVs lite turliga mål i början på matchen eller Wasslaus inte allt för övertygande målvaktsspel hade det med största sannolikhet blivit torsk ikväll.

Vissa spelare kan man förvänta sig mycket mer av. Falk och Tedenby utgick någon gång i andra när HV gick ner på folk. Helt rätt tycker jag eftersom dessa två inte går att känna igen i början av säsongen. Framför allt är det i försvarsspelet det brister. Att det gör det när det gäller Tedenby är inte så förvånande. Det har hela förra säsongen varit en brist hos honom och jag är säker på att Mattias kommer tillbaks och kommer utveckla även sin defensiv. Värre är det med Falk som verkar tappat allt självförtroende och pondus. Hoppas verkligen jag har fel men det kan bli en tung säsong för Falk. Det var fler forwards som var mindre bra idag. Thörnberg och Sundh stod inte för några toppinsatser direkt. Liv var en annan som inte gjorde ett så bra intryck. Fanns tendenser till det redan mot Linköping, något som är osäkert över Livs kroppsspråk. Så var det även förra säsongen i början. Jag är ändå inte orolig för Liv. Han lär växa ju mer säsongen går. Jag hoppas det inte kostar oss allt för många poäng kontra om han stått och varit i toppform.

När det gäller backarna var det ingen som jag uppfattade som direkt dålig. Däremot gillar jag inte det väl optimistiska att i nästan alla anfall hamna djupt nere i anfallszon vilket ofta resulterar i kontringar för i det här fallet Djurgården. Jag tycker man generellt ska värdera lägena bättre som back i de situationerna.

Nu får det var slut på gnället ändå. Det positiva är ändå full pott, ett bländande power play. Voutilainen var briljant idag för övrigt. Både i fem mot fem, power play, box play, offensivt och defensivt.

Nu kan det bli lite tyst här över helgen då jag är bortrest. Men håll ut! Nästa vecka är jag tillbaks.

Upd: Thörnberg slapp gul hjälm. Jag antar att berodde på att hans antagonist i Djurgården Mattias Tjärnqvist var sjuk.

1 kommentar:

Wardsson sa...

Efter några timmar inser jag: Hur skall Beech konkurrera ut Ullström?