onsdag 2 november 2011

It's raining norrmän

Jag passar genast på att be om ursäkt för den något cheeseiga musikreferensen i rubriken. Den syftar såklart till alla norrmän som plötsligt ryktas och blir klara till HV. Så sent som i helgen gjorde norrman nr 1, Tommy Kristiansen debut i HV. Nu idag offentliggjordes att norrman nr 2, Morten Ask, tidigare bekant från Djurgården ingår i HVs trupp åtminstone fram till årsskiftet. Denna norrman vet jag mycket lite om. Men ordet "breddar" som används i rubriken för själva offentliggörandet säger det mesta. Just som avlastningsspelare kan Morten vara ypperlig då han tydligen spelat som både back och anfallare. Jag är personligen lite tveksam till den här värvningen. HV har gott om juniorer som kan gå in och "bredda" truppen, åtminstone på forwardsidan. Jag kan förstå tanken med värvningen något mer om


Sen ryktas det om en norrman nr 3 och det är inte vilken norrman som helst. Det handlar nämligen guldhjälmenvinnaren säsongen 2009/10 Mats Zuccarello. Hur mycket substans det ligger bakom denna artikel i Jnytt vet jag inte. (I artikeln bekräftar också Stillman att det inte blir någon Strålman i HV denna säsong). Mats En spelare av den kalibern skulle givetvis förstärka vilket lag som helst utanför NHL. Har HV löneutrymme säger jag ja tack till Zuccarello. Skulle garanterat göra sveriges vassaste anfall ännu vassare och kanske få ordning på PP:t. 


Jag tvivlar på det om någon läsare undrar varför jag inte skriver några matchreferat efter tisdagens och torsdagens matcher beror att jag skriver dessa, fast på ett annat ställe, nämligen på hvbloggen.se. Jag skriver där på oregelbunden basis och kunde inte säga nej när mr Z frågade om jag ville hoppa in i hans frånvaro. Kul och stimulerande att variera sitt ältande här med att delge sina tankar kring HV och hockey på andra ställen.


Jag vill ändå beröra veckans matcher som på pappret ser tuffa ut. Faktum är att de tre lag (Linköping, Växjö och Brynäs) är just de tre som HV inför den här veckan inte hade vunnit mot. Men efter segern igår återstår bara Växjö och Brynäs på denna lista. Efter den svidande och ganska onödiga förlusten mot Växjö på straffar för några veckor sen hemma i Kinnarps hoppas jag HV är taggade att visa att de inte bara är bäst i Sverige utan även i småland. Imorgon spelar nämligen HV den första bortamatchen i elitserien på småländsk mark någonsin. Referat efter matchen utlovas (med 99% säkerhet) till någon gång efter matchen fram till midnatt i morgon kväll.

Inga kommentarer: