måndag 28 november 2011

Lite gnäll och farhågor

Jag börjar med gnället: Jag tycker det den sista tiden blivit allt mindre kul att följa HV som "postordersupporter". Anledningen är den dåliga aktiviteten på nätet. Jag känner inget surr eller störra engagemang kring klubben och dess supportrar. Finns det så når det åtminstone inte ut på nätet. Jag vet inte hur mycket det har att göra med att många är mätta på framgång efter många år i toppen. Tyvärr kan detta bli en nedåtgående spiral: Hittar man inget läsvärt, inga intressanta diskussioner och frågeställningar kring klubben blir det svårare för sådana som mig att komma upp med läsvärda och aktuella saker att skriva om. Jag är knappast den enda som känner så. Lovvärt är ändå HVs satsning på HVTV. "Kanalen" ger ofta nya infallsvinklar och nära reportage om allt möjligt runt klubben. Undertecknad har varit lite dåligt på att följa allt som visas. Har ambitionen att bättre mig på den punkten.

Sen kan man efter idag verkligen under hur det står till med svensk hockey i allmänhet och Frölunda i synnerhet. Laget som ikväll missade chansen att ta över serieledningen har tydligen, innan de fick sitt lån på 20 miljoner från Gotevent beviljat, varit nära konkurs. Det kom som en blixt från klar himmel för mig. Klubben som har klart störst hemmasnitt i elitserien och därmed enormt många supportrar som köper deras souvenirer och ger ett utmärkt skyltfönster för sponsorer i Göteborgsregionen. Man kan ju undra hur situationen ser ut i andra mindre klubbar som ju trots allt gett och vunnit sig in i diverse budgivningar om dyra spelare men som 11 000 i hemmasnitt utan kanske 4 000 och betydligt mindre sponserer, både till antal och storlek? Jag tror ändå och hoppas att detta är ett resultat av en klubb som har misskötts under flera år och att detta lånet blir ett steg tillbaka för Frölunda mot att vara den ledande elitserieklubb man för inte så länge sen var.

Sen den lite mer 'jordnära' frågan hur det står till med HVs form? Tre raka hemmaförluster och långa stunder riktigt dåligt spel med slarv, fel i positionerna och dålig intensitet. För första gången blir jag lite fundersam över Dahlén. Han börjar prata om otur och insinuera dåliga domarinsatser (vilket det visserligen var sist mot Luleå) istället för att rakryggat erkänna att man stått för mindre bra insatser och att man har en del att jobba med. Just rakheten och ärligheten är något jag annars uppskattat mycket hos den nya HV-tränaren. Hoppas slippa få Bagdad Bob-vibbar av hans uttalanden, som exempelvis här i fortsättningen.

Imorgon match mot det enda lag HV inte vunnit mot, Brynäs i Läkerol Arena. Sannerligen en tuff uppgift för ett HV med tveksam form.

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag håller med dig, jag får nästan abstinens när det inte står nåt om hv, speciellt när det går lite sämre för dem. måtte de göra klubbmärket stolt på tisdag. det var en intervju med P Carlsson idag som jag verkligen hoppas börjar producera.

Anonym sa...

Just nu är det lite stiljte. HVbloggen, Offensiv hockey & Bamas blogg är alla på sparlåga. Hoppas det tar fart och diskussionen kommer igång.

Intresset ökas när det kommer vettig information från initierade bloggare.

Nidek sa...

Kul med lite respons! Just Hv-bloggarna har det varit väldigt glest mellan inläggen. Sen är debatten på såväl Hvfantasten som hv71.se:s forum rätt enahanda. Anonym#1: Den här matchen fick åtminstone Carlsson sin första poäng. Kanske lossnar det nu..