onsdag 16 november 2011

Segt och hafsigt toppmöte

Hade för en gångs skulle lite tid över en kväll. Spenderar en del av denna tid med kolla på mötet mellan Skellefteå och Brynäs. Synd att påstå att matchen håller någon vidare kvalitet. Faktiskt svårt att se att det är två topplag som möts. Dåligt tempo och mängder med felpass. Kan det bero på att det är första matchen efter Karjala-uppehållet för lagen? Jag kommer osökt att tänka på HV och deras första matcher efter uppehåll..

Jag skrev om detta för snart ett år sedan då jag gick tillbaka ett antal matcher och kollade hur det egentligen såg ut. Min känsla då var att HV, trots att man är ett topplag, har stora problem med just 'premiärmatcherna' efter uppehåll. Till den samling av fyra förluster på fem försök lägger jag från förra säsongen sista uppehåll ytterligare en förlust. Fem av sex matcher efter upp slutar alltså i förlust. Anmärkningsvärt dåligt av ett topplag. Frågan är om det jag spekulerade i själv, att HVs träningsupplägg med hårda träningsperioder i uppehållen spelar in? För en hockeynörd som mig och även viss erfarenhet av träning själv vore det intressant att jämföra hur elitserielagan lägger upp sin träning. Vad jag vet finns det inget "offentligt" läsbart kring detta. Hur som haver, det blir intressant att imorgon se om HV bygger på denna dåliga statistik mot "krislaget" Modo. Enligt Dahlén i Jnytt så ställer HV upp utan långtidsskadade Trygg. Även Strandberg och Thörnberg är otillgängliga och antagligen vilar Sundh som åkt på en lättare skada. På plussidan debuterar HVs senaste nyförvärv, norrmannen Morten Ask.

Dahlen menar också att HV har "..stor tillväxtpotential i powerplay" vilket är ett fantatiskt både positivt sätt att se det hela. Jag kan ändå hålla med om att detta är något positivt, något HV som gått som tåget resultatmässigt senaste tiden ändå kan utmana sig själva att bli bättre i. I boxplay kan det också bli bättre även om HV där ligger lika dåligt till. Men summa summarum om man ser special teams-tabellen på hockeyligans hemsida (special teams= antal powerplay  med mål framåt i procent + antal avklarade boxplay utan insläppt mål) ligger HV tredje sist med endast bottenlagen Modo och Timrå efter sig. Snacka om potential!

Förövrigt vann Brynäs den ganska sömniga tillställningen mot Skellefteå med 3-1. Det ger HV chans att göra ett litet ryck i toppen imorgon.

Inga kommentarer: