fredag 23 mars 2012

Slut?

Säsongen är över för HV. Efter en jämn match sex i kvartsfinalserien där HV hade varken domaren eller turen på sin sida står det klart att HV missar semi för andra året i rad. Absolut inte ok för en klubb som har uttalat mål att slåss om guldet. Men detta inlägg kommer inte handla om säsongen i stort utan det återkommer jag till. Först måste besvikelsen lägga sig lite och få lite tid att tänka igenom det minst sagt händelserika säsong som vi nu lämnar bakom oss.

Många, även HV-fans menar ändå att det var 'rättvist' att Färjestad vann eftersom de var det bättre laget i kvartsfinalserien. Jag håller inte med om det. Jag kan köpa att Färjestad hade var jämnare, konsekventare och hade ett bättre grundspel. Men att de skulle vara bättre håller jag inte med om. Istället var det små tillfälligheter, som mål i rätt lägen, stolträffar, studsar på spelare som gjorde att Färjestad stod som segrare till sist. Nu vet jag att jag låter som en dålig förlorare. Men förstå mig rätt, Färjestad var bättre på vissa delar av spelet medan HV var det på andra. Det var två lag med ganska markant olika spelstil, som gjorde upp i vad som kom att bli en ruskigt jämn matchserie. Med lite medstunds hade HV stått som semifinalister nu. Detta är också en tröst för mig när HV nu är utslagna. Även om man hade dippar i spelet även i kvartsfinalserien så visade man många gånger vilken moral och vinnarinstinkt det fanns i det här laget.

Sen kan jag inte undvika ämnet domarna i denna kvart. Inte ens den mest inbitna Färjestadssupportern kan ju mena att HV hade domarna med sig i denna matchserie. I sista matchen var det ren parodi. Domarna slutade blåsa i tredje perioden vilket såklart gynnar det lag som vill försvara en ledning (FBK) mot ett desperat jagande lag (HV). De spelförstörande överträdelser som släpptes var nämligen många. Väldigt många. Det gjorde det än svårare för HV att med hjälp av fart och teknik dyrka upp Färjestads försvar. Som om det inte är svårt ändå.. Innan dess i de två första perioderna hade mycket släpps med några få undantag. De undantagen var visserligen enligt regelboken korrekta utvisningar på HV men föregicks och efterföljdes av en mängd liknande situationer, från båda lagen, utan åtgärd från domare. Det hela slutade inte bara med att HV blev utslagna, utan även allvarlig skada på Krog efter en ful armbåge av Frögren. Med all säkerhet hade vi sett Krog för sista gången i slutspelet även om HV lyckats ta sig till final.

Jag förstår att det jag skriver framstår som gnäll och bortförklaring från en dålig förlorare. Men det är absolut inte de som det handlar om. Det handlar istället om konsekvens. Konsekvens som innefattar samma bedömningsnivå för alla spelare, alla lag, i alla perioder, slutspel eller ej, det är allt jag begär. Hakning är hakning, holding är holding. Så jävla svårt kan det inte vara. Snälla, låt oss efter denna säsong få se att man från någon instans inom svensk hockey tar tag i detta. För det kan ju inte vara så att det är bra för hockeyn att domarna plötsligt kan bestämma sig för att så radikalt ändra nivån i en avgörande period i ett slutspel att man inte dömer ens för de mest uppenbara förseelserna. Jag också många med mig börjar nämligen tappa tålamodet med denna i många fall uselhet som råder när det gäller kvaliteten på domarinsatserna.

I och med HVs uttåg och även Frölundas samma kväll såg mitt slutspelstips plötsligt mycket sämre ut, även om jag prickade in en av semifinalerna. Brynäs som slog ut Frölunda har överraskat mig positivt. Det lilla jag har sett tyder på att man har mer tyngd i spelet än jag förväntade mig. Sen att man har en annan som överraskat mig positivt, Silverberg i laget är ingen nackdel. Jag tyckte tidigare att han blivit på tok för hyllad i media. Men jag ser också hans storhet nu. Han är komplett som forward med puckbehandling, passningsskicklighet och skott utöver det vanliga. Kommer bli en av de största om utvecklingskurvan fortsätter..

Slut på säsongen förresten? Nej, vi har ju faktiskt HVs J20 som ikväll vann den avgörande kvartsfinalen mot Södertälje inför fina 1500 på läktarna i Kinnarps Arena. Jag har flera gånger tänkt följa lite bättre vad som händer i HVs ungdomslag men tidsbrist kommer alltid emellan. Synd, för det jag läser mig till verkar det vara sammansvetsade lag med spelare som är beredda och 'allt' för att vinna, precis som denna säsongs upplaga av a-laget.

Till sist vill jag tacka HV med dess ledare och spelare. Tack även till alla supportrar, på läktaren såväl som på nätet, för att ni gjort den här säsongen till en av de mest intressant hittills att följa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helgjuten analys.

Anonym sa...

Jag tycker att donnarna var lite ute och cyklade i slutspelet!