måndag 28 april 2008

Gustafsson och Liket förlänger, Ward och Kaupilla försvinner

Lite nytt från offeciellt HV-håll: Inga nyheter egentligen men nu är det allafall bekräftat: Per Gustafsson och Johan 'Liket' Lindström förlänger med HV ytterligare ett år. Bra i båda fallen tycker jag. Även om Per är gammal så visade han emellanåt fina kvaliteter den gångna säsongen. Inget som säger att han inte skulle kunna göra det ett år till. Inget minus att han har ett riktigt HV-hjärta och är en förebild och ledargestalt för övriga 'junisar' i truppen.

Att Kaupilla lämnar jag lite kluven inför. Jag är i stort sett nöjd med honom under de två åren han spelat i HV. Speciellt nöjd är jag hans förmåga att höja sig och spela på sitt max i slutspelet. Det gäller både detta slutspel och under förra årets. Men trots detta finns det saker som talar för att det är positivt att han lämnar. Han tenderar nämligen när han inte spelar på sin topp att bli fullständigt anonym och inte få mycket uträttat på isen. Hans mest minnesvärda prestation kommer nog inte vara något han uträttade på isen. Det åtminstone jag kommer minnas bäst är den sköna killen i solbrillorna och löpsedeln från guldkortegen och firande efteråt i Rådhusparken. En riktigt skön kille som man kommer sakna. Lycka till i framtiden!

Att Ward lämnar är bara negativt. En spelare med sådan karaktär och karisma blir svårersatt. Ja, kanske lika svår att ersätta som Åkerman. Många var de som gnällde på Ward i början på slutspelet. När han efter vad jag har för mig var två matchers obefogad petning av Kenta visade han med eftertryck i resten av slutspelet att han antagligen blir en av de tyngsta förlusterna för HV i årets silly season. Lance, du är redan mycket saknad.

Hoppsan! Champions league-lottningen har jag glömt att kommentera: Den blev lyckad för HVs del. HV möter i sin grupp Espoo från Finland och ett lag som först ska kvala från någon sämre liga i södra europa. Gruppspelet avgörs i dubbelmöten borta och hemma som spelas mellan
8e oktober och 3e december . Vinnaren i gruppen går vidare till semi. [Se länk]

Inga kommentarer: