onsdag 20 februari 2008

Minusstatistik

Jag skrev tidigare lite om HVs statistik jämtemot andra lag denna säsong. Jag har nu i bästa statistiknördanda lite noggrannare att gå igenom HVs inbördes möten mot samtliga lag. Gör man en tabell över samtliga lags 'HV-matcher' så får man följande tabell:

Förklaringar: första siffran är antal matcher , andra antal vinster tredje antal ovavgjorda (varav suddenvinster i parantes), fjärde antal förluster följt av målskillnad och till sist poäng.
(Ursäkta den något krokiga tabellen. Orkade inte lägga ner mer tid på den)


Mora 5 3 0 2 +2 9

Färjestad 4 2 0 2 +1 6

Linköping 5 1 3(1) 1 -1 7
DIF 4 1 2(0) 1 -5 5

Timrå 5 2 0 3 -2 6
Saik 4 1 0 3 -2 3
Modo 4 1 0 3 -5 3
Frölunda 4 0 1(1) 3 -3 2
Luleå 4 0 2(0) 2 -6 2
Brynäs 5 0 1(1) 4 -9 2
SSK 4 0 0 4 -9 0



Överst i tabellen hittar vi det enda laget som har poängmässig plusstatistik på HV nämligen Mora. Föga förvånande för mig. Mora borde alltså mardrömsmotståndare för HV vid en eventuell kvartsfinal. Allafall på pappret. Jag tvivlar ändå på det. Mora är inte bra. Åtminstone inte det jag sett av laget. Att HV även i slutspelet skulle åka upp och göra plattmatch efter plattmatch, som där i grundserien, skulle förvåna mig väldigt.

Sen följer Färjestad och Linköping som tillsammans med DIF har tagit lika många poäng som HV tagit mot respektive lag. Att Färjestad och Linköping ligger här är inte speciellt förvånande. Två troliga finalmotståndare för HV helt klart. DIF har överraskat positivt och spelat riktigt bra mot HV denna säsong. Ingen av dessa lär bli valbara motståndare i kvarten.

Sist följer sju lag som har minusstatistik mot HV. Sammanlagt har dessa sju lag tagit fyra trepoängare mot HV denna säsong på sammanlagt 30 matcher och skrapat ihop 18 poäng av 90(!) möjliga. Här är samtliga lag förutom Modo och kanske Timrå tänkbara kvartsfinalmotståndare. Drömlaget borde väl vara SSK som inte tagit en ynka poäng mot HV denna säsong. Fast samtidigt har de imponerat på mig spelmässigt. Kanske ljuger tabellen lite? Nej.. En sak är hur som helst rätt säkert. HV väljer aldrig Frölunda som kvartsfinalmotståndare.

Till sist en glad nyhet: 76 och 39 är troligen tillbaka mot Luleå imorgon.

Inga kommentarer: