torsdag 13 mars 2008

Svar efter andra kvarten

Kommer Jönköpingspubliken kunna matcha den fantastiska stämningen som skapades uppe i Skellefteå i tisdags?
Svar: Nej. Inte i närheten tyvärr.

Kommer Saik spela lika inspirerat och fartfyllt som sist?
Svar: Ja, frågan är om inte det här var än mer imponerande med tanke på att det var i Kinnarps.

Hur är det med Melin egentligen?
Svar: Inget nytt här. Spelade inte ikväll. Hoppas verkligen han är tillbaks snart.

Är Thörnberg halvskadad?
Svar: Är han halvskadad så märktes det ingenting av det ikväll. Så otroligt bra! Tacklade, forecheckade varenda byte. Nog bästa HV-spelare ikväll. Nej, han kan inte vara halvskadad.

Kommer Ward vara petad?
Svar: Ja, Ward var petad ikväll. I ärlighetens namn var det här nog ingen match han saknades heller. Men jag hoppas han får fler chanser och göra det han gör bäst: Det jävligt för motståndarna.

Kommer HV lägga i en högre växel än i tisdags?
Svar: Mja, det VAR betydligt bättre idag. Åtminstone de två första perioderna. I tredje efter Saiks reducering fick HV kollektivt stora darren. Hoppas den trenden slutar. Sen vore det ju trevligt om HV kunde få lite mer utdelning på sitt spelövertag. Känns som att HV kan bättre, ganska mycket bättre ändå. Hoppas närvösiteten släpper snart och att laget kommer in i slutspelet på allvar. Då kan det här bli riktigt kul.

Till sist måste jag kommentera domarn. Egentligen hade jag inte tänkt det men när man läsar att Skellefteå-fans skyller deras förlust på domarn kan jag inte hålla mig. Saik-fansen och jag är överrens om en sak: Lärking var allt annat än bra. Men att säga att det var han som vann matchen åt HV är bara löjligt. HV borde med sitt massiva spelövertag de första två perioderna haft en större ledning, dessutom hade saik och inte HV då hjälp av domarn. Ett felaktigt bortdömt mål.
Reglerna säger:

*Så länge motståndarna inte har kontroll på pucken ska domarn inte blåsa av vid avvaktande utvisning.

*Går pucken i mål vid avvaktande utvisning ska målet räknas.

*Läs på reglerna till nästa gång Lärking!

På det fick HV ett gäng mycket tveksamma utvisningar. Bland annat en hakning där HV-spelarens klubba inte var i närheten av motståndaren och en utvisning på Hrdina efter att en Saik spelare åkt in i honom och lekt döende svanen. Att Modo-fans kan få det här till att det var domarns fel att deras lag förlorar skulle inte förvåna mig, men jag hade högre tankar om Skellefteå-fans.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till 1-1 i matcher. Jag håller med dig, jag skrev mitt inlägg 1 minut efter matchen, man kanske skall ha en buffert på 2 timmar i alla fall :-) Men det till trots, Lärking var en katastrof med varierande nivå, och HV var helt enkelt mycket effektivare i PP.

Gorens utvisning 2+10 ..jämfört med Thörnbergs propp av Marttinen. Båda targets var iof tacklingsbara men antingen tar man eller så tar man inte utvisning.

Så, rättning i ledet, HV vann av egen kraft,men bara såpass, skall de gå hela vägen och ta guld måste de nog skruva upp nivån misstänker jag.

Nidek sa...

Chrille: Håller med. Lärking var en katastrof. Förstår också din frustration direkt efter matchen. Kanske bra med en skriv-buffert ja :)

Du också rätt i att HVs nuvarande spel nog inte räcker till guld. Fast man ska inte förringa Saiks insats. Jag är grymt imponerad.

Anonym sa...

Domarna är ju alltför ofta mindre bra men sällan avgör dom ju matcherna med ett enstaka domslut. Däremot så kan ju flera felaktiga eller missade domslut skapa en matchbild som inte är av godo för något av lagen och det blir "slumpen" som avgör det hela. Nu vann tydligen HV rättvist igår men jag tror ni hänger med i resonemanget...