onsdag 19 mars 2008

Övriga kvartsfinaler

Inte bara HV och Skellefteå har spelat kvartsfinal. Sex andra elitserielag har kämpat i tre andra matchserier. Två av dessa är liksom HV-SAIK nu färdigspelade. Linköping kunde, nästan lättare än jag trodde, slå ut Djurgården. Timrå imponerade mot Modo. Kul! För det er som har följt bloggen är det väl ingen hemlighet vad jag tycker om Modos tränare och supportrar. Fast allra mest är det kul eftersom Timrå spelar en offensiv, sevärd hockey till skillnad från Modo. Jag ser gärna Timrå som semimotståndare till HV i semin. Inte för det blir lätt utan för att jag tror det skulle bli riktigt, riktigt underhållande matcher. Men lätt blir det knappast om det blir det andra alternativet som återstår för HV: Frölunda. De ligger under med 3-2 i matcher mot färjestad i den enda återstående kvartsfinalen. Vore kul att möta Frölunda också av samma anledning som Timrå. En till fördel med Frölunda är också att undertecknad då får det lite enklare att se HV live i slutspelet.

Hur har det då gått med mitt tips av kvartarna såhär långt? OK tycker jag allafall. Prickade in HVs 4-1 seger. Linköping-DIF är jag ganska rätt ute men missar på en match. Mitt tips på Modo-Timrå är däremot inget att skryta med. Vad gäller Färjestad-Frölunda kan jag forfarande få rätt.

När det gäller vilka som blir HVs motståndare är det detta och endast detta som gäller, ovavsett vad några kommentatorer med mindre koll sagt på matchen igår: HV får möta det lag av de som går vidare till semi som har sämst placering i grundserien. Det innebär att om Färjestad vinner imorgon eller på lördag i den återstående kvartsfinalserien blir det Timrå. Men om Frölunda vinner båda matcherna blir det istället just Frölunda. Svårare än så är det inte.

Det är inte bara A-laget som spelar slutspel. J20 inledde sin kvartsfinalserie mot Djurgården med att vinna med 4-2.

Och så har kvalserien börjat nu. Intressant. Ska följas med åtminstone ett halvt öga.

Sen glömde jag det roligaste från igår i mitt förra inlägg: Den fantastiska stämningen i Kinnarps. Som natt och dag jämfört med måndagsmatch. Vågen gick till och med runt arenan. Som på 90-talet. Fast då hände det iofs nästan varje match..

Inga kommentarer: