söndag 12 oktober 2008

Klubbrekord?

Hade tyvärr inte möjlighet att matchen igår men kan ändå konstatera att tappad poäng hemma mot ett skadedrabbat Rögle icke är godkänt.

HV fortsätter att ge motståndarna handikapp med minst ett mål i början av matcherna. Nu har HV gjort så i säsongens samtliga elitseriematcher, dvs 10 i rad. Otroligt! Måste vara någon form av klubbrekord. Ofta beror dessa på slarv och nonchalans vilket gör att sviten känns både onödig och irriterande.

Tio matcher spelade nu alltså. Poängskörden och tabellplaceringen nu kanske ger en fingervisning var laget kommer hamna till slut. Fast o andra sidan OM HV kan slipa bort ovan nämnda ovana skulle nog poängsnittet på 1,5 per match kunna justeras och bli några tiondelar högre till sist. Man kan också hoppas att skadeproblem blir mindre under resten av säsongen. Voutilainen, Thörnberg, Hagos, Halvardsson, Hrdina, Andersson, Torp, Tedenby, Fredriksson och Staal har alla varit borta minst en match under början av säsongen (jag kan glömt någon). Med tanke på skadeläget och om man tar bort de fem första minuterna under matcherna i säsongsinledningen så har HV inlett helt klart godkänt.

Till nästa match, på tisdag mot Färjestad borta antar jag att både Angell och nyförvärvet Beech finns med i laget. Däremot verkar det som om Thörnberg inte får vara med den här matchen heller. Han saknades igår mot Rögle. Anledningen till detta är skrattretande. Jag reserverar mig för att dessa uppgifter kanske inte stämmer. Men detta är vad jag läst mig till:
Tydligen hade matchläkaren öppe i Örnsköldsvik ställ diagnosen bruten näsa och hjärnskakning trots att han själva verket inte alls hade brutit näsan eller haft hjärnskakning. Vid diagnosen hjärnskakning säger reglerna att spelaren ha sex dagars matchvila.

Om detta stämmer borde för det första Modo-läkaren aldrig mer få vara matchdomare. För det andra borde självklart regeln ändras. Sex dagars matchvila ska gälla om spelaren verkligen HAR fått hjärnskakning, inte om någon norrländsk kvacksalvare skrivit att han har det.

Hur som haver blir det intressant att se hur Kenta o co formerar laget på tisdag. Om inte Hrdina skulle vara tillbaks antar jag att Kris Beech går in som andracenter mellan Melin och om det där med sex dagars vila jag skrev om ovan inte stämmer, Thörnberg. Annars tycker jag J.Johansson kan ta den positionen. Tycker han ser hetare ut än hittills denna säsong än på hela förra och är värd mer istid. Dessutom känner han ju sin kedjekamrat Beech sen tidigare.

På backsidan är frågan vem Angell ska peta. Varför inte Louma? Han är farligt nonchalant i många lägen. Var också han som bjöd på ledningsmålet igår. Han kan ändå gå in och göra byten som sjundeback.
Mitt förslag till uppställning på tisdag blir således:

Mv: Liv (Andersson)

Laine-Davidsson-Voutilainen
Gustafsson-Puistola

Melin-Beech-Johansson
Angell-Petrasek

Önerud-Falk-Fredriksson
Torp-Grillfors

Liket-Hagos-Eriksson
(Louma-Laitinen)

I övrigt: Är det inte dags att plocka hem Ullström från Borås snart?

Inga kommentarer: