onsdag 26 mars 2008

Repris av kvarten?

Två semifinaler har nu spelats och det står 1-1 i matcher. Båda har HV inte riktigt kommit upp i full kapacitet (även om det ikväll såg bra ut första halvan av matchen). Första matchen var Timrå och andra var HV bäst men alldeles ineffektiva och borde avgjort tidigare. Frågan är om likheterna med kvartsfinalserien stannar där. Det beror på om Timrå nu orkar samla ny energi och göra en lika bra match som de gjorde hemma senast. För ser Timrå ut som idag blir det här en lätt resa för HV. Med bara lite mer noggranhet i pp, mindre dumma utvisningar och lite mindre duttigt försvarsspel har Timrå i så fall ingen chans mot HV.

Diskussionen om Ward fortsätter. Ikväll fick han äntligen chansen igen och genomförde matchen på ett utmärkt sätt. Resolut och säkert försvarsspel och faktiskt ett par skott på mål. Sen måste jag saxa in Åskans klockrena kommentar från matchforumet:

"Jag kommer ihåg när Ward tog en utvisning i slutet på matchen i Skellefteå, många HV-supportrar hängde honom efter förlusten. Är det Björn Melin som lynchas nu. Jag tror inte det, en del har förmåga att göra skillnad på folk och folk."

Bara att hålla med. Självklart var det, liksom ikväll med Melin, ett dumt läge att åka på en utvisning men är tyvärr sånt som händer i hockey, speciellt med våra 'kära' svenska domare. Att så få sett storheten med Ward tycker jag är konstig. Han är en bra defensiv back, kan dessutom användas som forward genom med sitt fysiska spel och offervilja. Dessutom utstrålar han enorm pondus och inger respekt hos motståndarna genom sin blotta uppenbarelse på isen.

Sen undrar jag vad domar Rönnmark (som förövrigt inte var bra ikväll) har emot Jämtin?
-Adde blir nerdragen i skottögonblick. Ingen utvisning.
-Han blir slashad. Utvisning men även en två för diving på Jämtin.

Hade det här hänt vilka andra spelare som helst (förutom kanske Ward eller Ledin) skulle HV haft två powerplay ytterligare denna match. KONSEKVENT BEDÖMNING OVAVSETT NAMNET PÅ RYGGTAVLAN TACK!

Edit: Känner mig tvungen att förtydliga att jag absolut inte gillar de filmningar som Jämtin och ibland Ledin och Thörnberg ägnar sig åt. Jämtins slag på backlunds hjälm var också jäkligt onödig. Men det förändrar inte det faktum att domarn ska ha samma bedömning för alla spelare.

Inga kommentarer: