måndag 10 mars 2008

Skellefteå och skitsnack


En mumsbit för HV?

HVs kvartsfinalmotståndare är såklart sämre än HV i alla positioner. Men de har fått ihop det bra och spelat riktigt bra efter jul. Det finns också hysfade spelare som Söderberg, McDonell och Goren. Hadelöv har också varit överraskande bra. De har också en tränare jag gillar skarpt i Per-Erik Johansson enligt uppgifter skapa harmoni och glädje i truppen. Men det hjälper inte. Jag tippar 5-1 till HV imorgon.


Som vanligt i slutspelstider haglar floskler och ogenomtänkta mantran som spelare, tränare och media drar. "Det blir en sporre att möta..", "Alla lag har samma möjlighet.." och "Pressen ligger på dom.." osv osv. Just den sista är väldigt märklig. På något sätt vill många få det till att HV, fyllda med självförtoende och med massa rutin i laget skulle vara det lag som har mest press på sig. Jag säger att det är tvärtom, åtminstone till en början. Skellefteå som ännu inte vunnit i Kinnarps arena måste alltså göra det minst en gång dessutom helst vinna samtliga hemmamatcher. Skulle de förlora imorgon måste de göra det de aldrig gjort, dvs vinna i Kinnarps arena två gånger inom loppet av en dryg vecka. Vilket lag ligger pressen på egentligen? Eller är Skellefteå redan nöjda som vissa menar? Då har de ännu mindre att hämta mot ett mycket taggat HV. Jag säger inte att det inte är omöjligt för Skellefteå att ta hem den här serien men i princip är det det. När det gäller floskler är även vår egen Kenta lite medskyldig. Allt det där prat om lottning av motståndare och det blir jämna matcher är bara fånigt. HV ÄR storfavoriter. Spelarna vet om det och det blir varken mer eller mindre press på spelarna vad än tränaren säger om det. Mer om detta ämne
här på hvfantasten.com.

Ett ämne som berör det förra är Skellefteå-fansen tankar inför denna serie.
På Svenskafans Skellefteå-forum verkar många vara väldigt optimistiska eller kanske till och med överoptimistiska? Självklart ska man tro på sitt lag men ändå har jag lite svårt att se att jag själv varit lika optimistisk om jag varit SAIK-fan. Allt annat än respass i kvarten hade jag sett som en fet bonus. En bra blogg om SAIK förövrigt. Lägges till bland mina favoriter. Trots att jag verkligen tror på mitt lag imorgon så ligger nog pulsen lite högre än vanligt redan nu. Det kan jag erkänna. Det är ju trots allt slutspel..

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Nidek,
Tack för dina kommentarer på min blogg, jag säger detsamma, trevlig blogg du har och välskriven. Det skall bli fantastiskt roligt för oss i Skellefteå att få uppleva ett slutspel. Sveriges bästa Hockeypublik är ju så värda det här. Nu borde? ju inte HV ha några problem att HåVa hem det här, eller hur? Nåja, för oss är det bara roligt. Väl mött i afton!