lördag 29 mars 2008

Sämre laget

Timrås seger igår var rättvis. HV fick en 2-0 ledning nästan till skänks. Eller.. Kanske inte till skänks men de fick den utan att behöva prestera något jättespel och framför allt utan att behöva göra skitjobbet. Trots detta kunde HV inte vinna denna match. En dålig andra period följdes upp av en usel tredje från HV-spelarnas sida. Vad som hände vettefan. Blev HV-spelarna för bekväma? I en semifinal? Låter osannolikt. Utvisningarna spelar självklart in. HV hade dubbelt så många två-minutare som Timrå och spelade en period i numrärt underläge. Visst kan man delvis skylla snefördelningen på en kass Vinnerborg som åtminstone är konsekvent på ett sätt: Han dömer ALLTID till HVs nackdel sett till en hel match. Men för att vara tydlig: DET VAR INTE DÄRFÖR HV FÖRLORADE MATCHEN. Timrå var bättre. De vann fler närkamper, hade bättre skridskoåkning var mer skärpta i försvarsspelet. Då vinner man oftast, ja nästan alltid. Så är det.

När det gäller spelarkritik var det få positiva utropstecken i HV men jag tycker allafall att tredjekedjan med Melin, Kaupilla och Lindström lyfte sig och faktiskt skapade en del chanser. Hrdina var bra men förstörde allt på sin onödiga utvisning i slutet och ännu mer idiotiska snack från utvisningsbåset som gav 10 personligt straff. Sen undrar jag om inte Jämtin är lite övertänd för tillfället? Ytterligare en dum utvisning i slutet av matchen. Dags att markera med en bänkning till nästa match kanske?

Till sist: Sista sekunden av matchen, eller förhoppningsvis EFTER sista sekunden, när Puistolas skott gick in i mål. Jag har ärligt talat ingen aning om slutsignalen gått. När det hände först hörde man ingen slutsignal innan pucken var inne men på reprisen tyckte jag mig höra det. Bara hoppas allt har gått rätt till där. Annars är det en skandal större än den i Frölundaborg. Jag är rädd att jag eller några andra hockeyfans kommer får veta hur det egentligen var. Tyvärr.. Sånt här får en att tröttna på hockey.

Inga kommentarer: