måndag 10 mars 2008

Sammanfattning av Elitserien 07-08

Då är det dags att sammanfatta och se hur bra, eller kanske dåligt, jag tippade elitserien inför den här säsongen. Vi börjar från botten. Bakvänt? Ja, kanske det, men jag vill spara det finaste till sist.

12. Brynäs (mitt tips 7a)

Man kan konstatera att mitt tips gällande Brynäs inte stämde alls. Detta klassiska lag har haft en väldigt turbulent säsong. Det började redan i Oktober någon gång när Brynäs radade upp hela åtta förluster i rad. Det innebar att rutinerade Leif Boork byttes ut mot dåvarande assisterande och oprövade kortet Olof Östblom. Till en början såg detta ut att varit ett lyckat drag och i elitserietabellen för enbart december- och januarimatcherna hamnar Brynäs på sjätte plats. Sen började förlusterna radas upp igen. Det stora problemet för Brynäs denna säsong har varit, i likhet med många andra bottenlag, bristen på kontinuitet och avsaknaden av ett grundspel.
Detta innebär att Brynäs nu får slåss i kvalserien för fortsatt elitseriestatus.

11. Mora (mitt tips 6a)
Ett lag som jag på förhand tyckte såg intressant ut. Men vad fel jag hade. En oviss kvalserie väntar nu laget. Det är ändå inte utan att man ändå imponeras av Jan Simmons förmåga att med minimala resurser klämma ut så mycket prestation på isen. Det räckte åtminstone till tre elitseriesäsonger och ett slutspel. Förövrigt Enda lag med plusstatistik mot seriesuvärenen imponerar. Trots det blir det kvalserien.


10. Luleå (mitt tips 11a)
Luleå har i likhet med Brynäs saknat grundspel egentligen hela säsongen. Har visserligen gjort en del riktigt riktigt bra matcher emellanåt men i stort sett har det sett allt annat än bra ut. Med tanke på att man tappat tongivande spelare som
Leinonen, Åkerström, Hynning, Renberg och Surovy och ersätter dom med oprövade kort,inför denna säsong är en forsatt kontrakt faktiskt godkänt, helt klart.

9. Södertälje (mitt tips 12a)
Ett lag jag också tippade ganska fel. För SSK har imponerat. Till skillnad från bottenkonkurrenterna under har laget haft en spelidé, en röd tråd, som de följt hela säsongen. Nu räckte det inte enda fram till slutspel men snubblande nära var det. Jättegenombrott av Linus Videll, stabil defensiv och två riktigt kompetenta målvakter i Enroth och Bjurling är receptet som gett nykomlingen förlängt elitseriekontrakt. Jag tror de är här för att stanna många år framöver.

8. Skellefteå (mitt tips 9a)
Ett lag vars placering jag sånär prickade in. Saik visade sig dock vara lite lite bättre än jag tippat. En placering bättre som innebär att laget tar sig till slutspel. Har egentligen inte mycket att säga om Skellefteå (men lär få anledning att återkomma till det här laget). Har spelat på den nivå man kan förvänta sig av ett lag med det spelarmaterialet. Varken mer eller mindre.

7. Djurgården (mitt tips 10a)
Så här i efterhand önskar jag att jag i mitt tips från tidigt i höstas bytt plats på Mora och Djurgården. Och det är ju alltid lätt att vara efterklok men Djugården har faktiskt ett lag som håller slutspelsklass. Till försvar till mitt tidiga höst-jag kan jag nämna att DIF inte då värvat en av årets elitseries bästa backar, Ossi Väänänen och Daniel Larssons genombrott i målet. I september trodde jag inte på Djurgårdens målvaktsbesättning, Larsson gav mig svar på tal. Dessutom har Djurgården studtals spelat riktigt fin anfallshockey.

6. Frölunda (mitt tips 3a)
Tillsammans med Brynäs årets stora besvikelse. Har emellanåt spelat på den nivå man kan kräva med den kompetens som finns inom laget, det vill säga som ett topplag i elitserien. Men däremellan har det sett allt annat en bra ut. Ruskigt slarvigt spel och två målvakter, Ahonen och Gistedt som inte övertygat. Bland alla stjärnor bland utespelarna är det också många som inte levt upp till förväntningarna. Morrisson är kanske bland dessa den största besvikelsen och fick lämna laget redan på hösten. Det enda som kan rädda Frölunda från fiaskostämpeln även denna säsong är att laget tar sig till SM-final, minst.


5. Timrå (mitt tips 8a)
Timrå säsong påminner mycket om deras förra säsong. Man börjar säsongen bra med en fin höst. Sen kom, precis som förra året ett gäng skador på nyckelspelare. Skadorna är kanske inte hela förklaringen på Timrås svagare avslutning av säsongen. Dessutom gäller det att i elitserien med många matcher att han en bred trupp om man ska vara ett topplag. Timrå borde ha lärt sig det nu. Den hårda vägen. I övrigt ligger de ungefär som jag förväntade mig de skulle innan säsongen, så när som på några pluspoäng.

4. Färjestad (mitt tips 5a)
Nu kommer vi in på toppskiktet av elitserien. Den del av tabellen jag lyckats tippa riktigt bra, sånär som på Frölunda. Färjestad har även de gjort vad jag förväntat mig av dom. Lite överraskad är jag av enskilda spelare i laget som lyft sig när det behövs som bäst. Jag tänker främst på Prestberg som blivit riktigt målfarlig igen, Brunnström som kom från ingenstans (Borås) och slog sig in i Tre Kronor och målvakten Heino-Lindberg som spelat stabilt hela säsong mig veterligen. I övrigt verkar Färjestad vara inne i en generationsväxling om man är snäll. Är man elak säger man att de är på nedgång.

3. Modo (mitt tips 2a)
Här såg det ett tag ut som att jag tipppat helt fel, men det visade sig till slut vara helt rätt. Men Modo gör som förra säsongen och växer ju närmre slutspelet man kommer. Har uppvisat en grym defensiv, trots frånvaro av tunga pjäser som Timander under större delen av säsongen. Sen har de ett gäng rutinerade matchvinnare bland forwards också. Appropå matchvinnare: Glöm inte Krizan. Den målvakt i elitserien med kanske den högsta högstanivån.

2. Linköping (mitt tips 4a)
LHC är ett topplag. Inget snack om saken. Och med den spelartruppen ska man vara det. Allt annat vore ett misslyckande. Har spelat riktigt bra egentligen hela säsongen. Kanske har förlusterna kommit lite väl tätt för att man som LHC-fan ska vara helt nöjd. Men det kan snart vara glömt i ett framgångsrikt slutspel. Linköping till final? Inte alls omöjligt. Guld? Tyvärr inte helt omöjligt.


1. HV71 (mitt tips 1)
Här har jag också tippat rätt, åtminstone placeringsmässigt. Men egentligen var jag inte helt rätt ute. För inte hade jag ens vågat drömma om att HV i år skulle dominera elitserien på det sätt som de gjort. Förklaringarna till denna dominans är många och har byggts upp i Jönköping under flera år tack vare en extremt välorganiserad organisation, från styrelse ner till vaktmästare (inte för han är lägst men ni förstår vad jag menar). Laget på pappret inför säsongen såg mycket starkt ut och nästan samtliga infriade eller överträffade förväntningarna man kunde ha på dom (med några få undantag). Dessutom har laget, med några få matcher undantagna haft fokus, gjort skitjobbet och haft spelglädjen hela säsongen från början till slut. Jag återkommer självklart med mer analyser kring denna hittills magnifika säsong som laget gjort. Nu ser jag och antagligen de flesta andra HV-fans fram emot slutspelet med skyhöga förväntningar. Allt annat än ett Guld är nu ett stort misslyckande.

Att HV har presterat vet ju alla men hur är det med mig och mitt tippande? Sådär tycker jag själv. En helt rätt och fyra en placering ifrån är tyvärr icke godkänt.

Inga kommentarer: