torsdag 18 mars 2010

Äntligen seger i första omgången

HV har redan ikväll skaffat sig ett utmärkt läge att gå vidare till semi. Timrås chans tror jag var att vinna just denna match. Mycket möjligt att att norrlänningarna kan plocka någon match av HV, typ tredje som de också har hemma, men mycket mer tror jag inte det blir. Om Timrå gjorde mig 'positivt' överraskad förra årets kvart så gjorde de i kvällens match motsatsen. Men man ska ju som de flesta vet vara försiktig med att uttala sig om framtiden. Möjligtvis kan Timrå höja sig och kanske ha lite mer marginal på sin sida, även om segern var långt ifrån att vara orättvis.

När det gäller HV gör de en mycket bra match och spelar på många sätt på precis rätt sätt när man möter ett lag som Timrå. När Timrå från början satsar på att ställa upp i mittzon och invänta HVs misstag svarar HV med att komma med fart och lägga djupledspuckar som Timrå-försvaret har problem med mer än en gång. Intressant i det sammanhanget är att 'experterna' på kanal 9 inte uppmärksammar detta taktiska drag utan istället börjar prata om tur när HV gör 1-0. Jag tycker det minst lika mycket 'tur' att Timrås två backskott träffar innanför målramen. Att man sedan börjar fokusera på att Timrå skulle haft en utvisning i slutet är också skrattretande om man tar med vad som hänt tidigare i matchen.

Om man även ska gnälla något på HVs sätt att spela så är det något jag känt många gånger, i vissa delar av matcher då det känns som HV är på väg att skaffa sig ett stort övertag så kör man inte på ordentligt och verkligen sätter press på motståndarna. Ofta blir det då att även HV går ner i tempo och på det viset bjuda in motståndarna i matchen igen. En annan sak som kan slipas på är power play och box play. Ingetdera fungerade speciellt bra idag. Verkar som spelarna har svårt att hitta positionerna och behålla kylan i de spelformerna. Men på det stora hela en riktigt bra match från HVs sida som sagt. Ser fram emot fortsättningen och jag tror att HV helt klart har en växel till att sätta in.

När det gäller spelarkritik gjorde Martin Thörnberg en riktigt bra match. Jobbade stenhårt och var där det hände hela tiden. Även Sundh och Falk jobbade bra och skapade mycket framåt. När det gäller backar förtjänar backparet Almqvist och Björk beröm. Förutom ett en eller par incidenter var klockrena insatser.

I väntan på nästa drabbning på lördag tänker jag njuta av media- och forumcirkusen kring slutspelet..

1 kommentar:

sportsnackaren sa...

Jag längtar/väntar på Corso, Challe och "Anna"...;-)