onsdag 17 mars 2010

Kort sammanfattning av grundserien 09/10

Så var grundserien färdigspelad. Innan all fokus läggs på slutspelet tänkte jag att det vore på sin plats med en genomgång av lagens insats i grundserien och därför följer den här:

1. HV71 (mitt tips 1a)
Började bländande, ja, nog bland det bästa jag sett något elitserielag prestera över huvudtaget. Efter en liten svacka i november började det se bra ut i december. Fast någonstans där, i slutet av december smög det sig in något, vet inte om det var slitage på få spelare på grund av skador, törn i självförtroende eller mätthet och brist på inspiration. Hur som helst har HV inte alls gått att känna igen sen dess. Den fina inledningen i kombination med att inget lag (läs LHC) riktigt tog chansen i HVs svacka i början på 2010 och gick om och förbi på allvar, gjorde att HV71 ändå kan stå som seriesegrare nu.

2. Djurgården (mitt tips 5a)
Tippade visserligen Djurgården rätt högt men att de skulle komma så högt som tvåa hade jag aldrig trott. Inte många andra heller misstänker jag. Kul att någon slår sig in bland 'de fyra stora' (kan man räkna Frölunda dit längre?) och extra kul att det är ett lag som verkligen försöker spela hockey. All respekt till Hardy och hans spelare.

3. Linköping (mitt tips 3a)
Hade liksom HV en period när de såg omänskligt bra ut. Deras period kom lite efter HVs, vid tjeckerna Hlavac och Hlinkas ankomst till klubben i oktober. Men liksom HV fick laget en rejäl och lång formsvacka under 2010. Snubblade på målsnöret i kampen om seriesegern i sista omgången mot just HV.

4. Skellefteå (mitt tips 8a)
Ett lag som överraskat positivt. Började bra och hängde nästan på HV i topppen till början för att sedan dala lite i mitten av säsongen. Många trodde nog att fallet då skulle fortsätta men laget visade karaktär och kom igen. Spelat som ett stabilt topplag nästan hela säsongen. Mycket imponerande med tanke på spelarmaterialet på det berömda pappret.

5. Färjestad (mitt tips 4a)
Kom ungefär vad jag förväntat mig. Många nya i laget och behövde också en tio, tjugo omgångar innan det började se någorlunda stabilt ut. Färjestad har på vanligt färjestad börjat varva upp lagom till slutspel. Outsider där?

6. Brynäs (mitt tips 11a)
Kanske undervärderade jag detta lag i början på säsongen. Men faktum är att jag inte tycker detta lag ser ut som ett slutspelslag. Men det hjälp av en disciplinerad defensiv och ruskigt bra målvakt i Markström lyckades laget ta sig till slutspel med god marginal.

7. Frölunda (mitt tips 2a)
Kanske den största besvikelsen. Klarar slutspel med liten marginal. Inte alls godkänt med tanke på att i stort sett hela laget har landslagsrutin. Förundras över att Frölunda år efter år lyckas underprestera så med ett på pappret ruskigt lag. Något står inte rätt till i föreningen.

8. Timrå (mitt tips 9a)
Lyckades efter att ha legat under slutspelsstrecket sen i höstas ta den sista slutspelsplatsen i sista omgången. Har spelat riktigt bra på slutet. Se upp HV!

9. Modo (mitt tips 6a)
Laget alla pratat om, eller kanske framför allt Foppa och hans medverkan eller inte och hans skador. Är trots Foppas och Näslunds inryckning inne i tung generationsväxling. Tyvärr för Modos del finns det inget som talar för att det skulle bli bättre nästa säsong. Snarare tvärtom.

10. Luleå (mitt tips 7a)
Borde med tanke på laget kunnat ta sig till slutspelet. Kanske är skillnaden bröderna Abbotts. De värvades för att skyffla in poäng, vilket de också gjorde till en början, när Luleå var bra. Men när det sen började gå tyngre för laget gjorde det och de för Abbotts. Tråkigt att de missar slutspel med tanke på den underhållande hockey de stått för senaste åren och i synnerhet denna.

11. Södertälje (mitt tips 10a)
Jag gillar verkligen vad Popovic gjort med detta lag. De visar ofta karaktär och vilja att vinna. Synd att det inte räckte för att hålla sig kvar utan kval den här gången. Nu väntar ett ångestfylld kvalserie där Södertälje bör vara storfavoriter med tanke på spelarmaterialet.

12. Rögle (mitt tips 12a)
Jag sa det redan innan och jag säger det igen. Rögle är inget lag för elitserien med den spelartrupp de besitter. Tyvärr.

Inga kommentarer: