tisdag 3 mars 2009

Sammanfattning av grundserien 08-09

Så var det dags att sammanfatta grundserien. Framför allt se hur illa jag egentligen tippade. Vi börjar från toppen

1. Färjestad (mitt tips: 7a)
Här var jag helt fel ute, bara att erkänna. Färjestad är ett lag som smygit sig med i mittenskiktet strax under toppen i den jämna serien. Stabilitet i spelet, en bra målvakt och en grym avslutning av serien är främsta anledningar till att laget slutar i topp.

2. Linköping (mitt tips: 2a)
Ett rätt så långt.. Linköping såg länge ut att vinna serie och ledde den samma en stor del av säsongen. Linköping är också det lag som imponerat mest på mig spelmässigt. Hade det inte var för svackan efter LG-hockey games kombinerat med Färjestads formtopp hade de vunnit serien komfortabelt.

3. Frölunda (mitt tips: 1a)
Har efter en tung säsongstart smygit sig med strax under toppen, precis som Färjestad. Har egentligen bara blivit bättre och bättre ju längre säsongen gått, trots skador på spelare som Andreas Karlsson och Jonas Nordquist. När tänkta toppspelare underpresterat har istället juniorer klivit fram i laget. Tyder på otrolig bredd och juniorverksamhet av klass.

4. HV71 (mitt tips: 3a)
Kommer nog skriva en hel del mer om detta lags prestationer under denna säsong. Men en kort sammanfattning nu: Började säsongen bedrövligt och det var inte utan att man var orolig. Någon gång i mitten av november hände dock något. Efter en misärabel bortamatch i Champions League mot Bern hade laget ett möte där man på något vis bestämde sig för att ta sig samman. Sedan dess har det endast blivit fem förluster under ordinarie tid (av 35 matcher). Dock blev det lite väl många oavgjorda under den här tiden (14) . Hade HV antingen börjat säsongen bättre eller vunnit fler av alla oavgjorda hade de antagligen hamnat etta. O andra sidan har spelet inte imponerat under säsong. Lite lojt och segt för att vara en SM-guld-kandidat. Ändring på det lagom till slutspelet?

5. Luleå (mitt tips: 10a)
Mitt andra riktiga feltips. Luleå är helt enkelt bättre än jag trodde och var så när att slå sig in som en kil mellan de fyra stora. Speciellt offensiven har imponerat på mig. Har spelat 'roligare' med mer fart än vanligt. Kanske årets skrällag i slutspelet?

6. Skellefteå (mitt tips: 6a)
Mitt andra rätta tips. Skellefteå har spelat ungefär så som jag förväntade mig med det laget. Lyckade värvningar som Dimitrakos har återigen tagit laget till slutspel (förra året var det en viss Goren). Ganska komplett lag. Kanske skulle behöva en riktigt bra målvakt samt ett par, tre kanske fyra klass spelare för att lyfta en nivå till.

7. Brynäs (mitt tips: 11a)
Tack vare en grym start och två bra målvakter blir det slutspel för Brynäs. Lär inte ha samma flyt nästa säsong med samma trupp på pappret.

8. Timrå (mitt tips: 8a)
Rätt igen (kanske inte var så illa tippat ändå). Svagare än förra året men ändå tillräckligt bra för att ta sig till slutspel. Det jag har sett av Timrå har de spelat smart, diciplinerat och efter sina resurser.

9. Modo (mitt tips: 4a)
Att Brynäs inte var någon guldkandidat misstänkte jag redan innan säsongen börjat. Men att det skulle gå så här illa.. Något stod inte rätt till i laget den här säsongen. Att många av stjärnorna underpresterade tillsammans med ett icke fungerande målvaktsspel gjorde att laget hamnade utanför slutspelet.

10. Djurgården (mitt tips: 5a)
Kanske en lite chansning från mitt håll i tipset. Men Djurgården har ett spännande lag. Det verkar dock som att de unga spelarna har ett par år kvar innan de själva kan bära fram det här laget. Denna säsongen stod de med gamlingarna Bremberg och Ragnarsson. Fast de var o andra sidan ruskigt bra.

11. Rögle (mitt tips: 12a)
Jag gillar Rögle. Ett spelande lag med mycket fart och tacklingar. Precis så som hockey ska spelas. Chockade många lag under hösten med detta entusiastiska spel och låg till och med ett någon omgång (!). Men på det berömda pappret är Rögla absolut inget lag för elitserien, inte på långa vägar. Får nog svårt att överleva en kvalserie, tyvärr..

12. Södertälje (mitt tips: 9a)
Lite hypat inför säsongen. Var istället sämre än ens jag vågade tippa. Allt för mycket turbulens med tränarbyte skapar otrygghet vilket avspeglar sig i spelet. Precis det hände Södertälje i år. Det tillsammans med några offensiva nyförvärv som floppade. Känns ändå som att laget har större förutsättningar att klara kvalserien än sin elitseriekollega Rögle..

Tja. Inte så illa ändå. Tre helt rätt placering, två en ifrån och resten mer eller mindre åt skogen. Jag är nöjd.

Inga kommentarer: